piątek, 15 marca 2013

piątek, 8 marca 2013

Machinarium


Machinarium jest kolejnym działem niezależnego czeskiego studia, Amanita Design, autorów obydwu części flashowych przygodówek - Samorost. Zyskały one spore grono fanów, a nowsza z nich, podczas dziewiątej edycji Independent Games Festival, zdobyła nawet główną nagrodę w kategorii najlepszej gry przeglądarkowej. Podobnie jak wspomniane produkcje,Machinarium jest klasyczną, dwuwymiarową, przygodówką point&click charakteryzującą się nietypową oprawą graficzną.


Świat gry to bardzo dziwne miejsce, w którym wszystko wykonane jest z metalu. Nie uświadczymy tu roślin, zwierząt i ludzi, ich rolę pełnią różnego rodzaju roboty. Oczywiście jednym z nich jest również główny bohater, który niezasłużenie został wygnany na wysypisko. W chwili, gdy go poznajemy powraca do miasta, gdzie natrafia na członków stowarzyszenia Black Cap Brotherhood. Okazuje się, że planują oni zamach na siedzibę przywódcy miasta mieszczącą się w głównej wieży. Oczywiście nasz protagonista postanawia do tego nie dopuścić, a w dodatku musi jeszcze uratować swoją dziewczynę.


Machinarium nie należy do długich produkcji - ukończenie jej zajmuje około siedmiu godzin, jednak, jak na przygodówkę, rozgrywka jest dość dynamiczna, nie ma tu zbędnych przestojów czy przesadnie trudnych zagadek. Abyśmy mogli dany przedmiot użyć lub zabrać musi on znaleźć się w zasięgu ramion naszego małego robota. Wszystkie, nawet najprostsze działania przedstawiane są za pomocą unikalnych animacji wykonanych z myślą o konkretnym obiekcie.


Z pewnością mocną stroną Machinarium jest oprawa audio-wizualna. Wszystkie lokacje, jakie przyjdzie nam odwiedzić to ręcznie rysowane grafiki, których inspirację stanowiły industrialne budowle, stare zardzewiałe maszyny i książki o tematyce science-fiction. W grze nie pada ani jedno słowo, fabuła przedstawiana jest za pomocą odpowiedniej animacji postaci, obrazów i pewnej symboliki. Skomponowaniem muzyki zajął się ten sam artysta, co w przypadkuSamorostów - Tomáš Dvořák, znany jako Floex.



Wymagania sprzętowe:

  • Pentium 4 1.8 GHz
  • 1 GB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce FX 5200 lub lepsza)
  • 250 MB HDD
  • Windows XP/Vista












poniedziałek, 4 marca 2013

piątek, 1 marca 2013

Star Wars: Galactic Battlegrounds Saga



Star Wars: Galactic Battleground to strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach najsłynniejszej gwiezdnej sagi stworzonej przez George’a Lucasa - Star Wars. Wcielamy się w głównodowodzącego jednej z sześciu ras stających do wielkiej wojny o władzę nad galaktyką. Gra powstała na sprawdzonym engine Age of Empires II. Do wyboru mamy sześć odmiennych technicznie i kulturalnie cywilizacji: Galactic Empire, Rebel Alliance, Wookiees, Gungans, Royal Naboo oraz Trade Federation. W grze występuje ponad 300 różnych typów jednostek, budynków i instalacji wojskowych. Napotkamy miedzy innymi Rycerzy Jedi, stormtrooperów, myśliwce X-wing, AT-ATs, snowspeedery, AT-STs, czołgi Wookiee Kas czy droidy.


Walki toczą się na różnorodnych terenach, poczynając od przestrzeni kosmicznej po powierzchnie planet, wielkie miasta i podwodne głębiny. W bardzo rozbudowanych bitwach uczestniczyć może nawet do 200 jednostek wojskowych po jednej stronie.



 Jak w większości RTS-ów, tak i tutaj musimy zarządzać surowcami, prowadzić długotrwały rozwój naukowy, oraz wprowadzać do użycia nowe rodzaje jednostek. Tryb rozgrywki wieloosobowej umożliwia grę w sieli lokalnej lub przez Internet, a dołączony edytor scenariuszy stworzenie własnego pola walki.



Star Wars: Galactic Battlegrounds - Clone Campaigns to dodatek do strategii czasu rzeczywistego zatytułowanej Star Wars: Galactic Battlegrounds.


Zawiera on czternaście nowych misji przeznaczonych do rozgrywki w trybie single player, nowe cywilizacje, środowiska, pojazdy oraz ponad 200 nowych jednostek bojowych.


Ponadto wprowadza szereg udoskonaleń do podstawowej wersji gry, nowe efekty, itp. Wszystkie scenariusze które zawiera inspirowane są wielkimi bitwami z drugiego epizodu Gwiezdnych Wojen - Star Wars: Episode II Attack of the Clones. Aby uruchomić Clone Campaigns wymagane jest posiadanie pełnej wersji gry Star Wars: Galactic Battlegrounds.


Wymagania sprzętowe:

  • Pentium II 400MHz
  • 64MB RAM
  • akcelerator 3D

wtorek, 26 lutego 2013

Theme Hospital



Theme Hospital – komputerowa gra strategiczna z 1997 roku, wyprodukowana przez firmę Bullfrog. Stanowi symulację tworzenia i zarządzania szpitalem.

Gra jest podzielona na dwanaście etapów. Na początku każdego z nich gracz otrzymuje do zagospodarowania budynek, wraz z pewną sumą pieniędzy. Gra toczy się na przestrzeni kolejnych lat działalności (dni są stosunkowo krótkie), a szybkość upływu czasu można regulować. Rozpoczynając każdy kolejny poziom gry, należy w ciągu kilku miesięcy przygotować szpital na przyjęcie pierwszych pacjentów, a następnie otworzyć placówkę. Prowadzenie szpitala ma na celu spełnienie podanych warunków (najczęściej należą do nich wyleczenie pewnej ilości pacjentów, odpowiednia kondycja finansowa i reputacja), by zyskać możliwość przejścia do kolejnego etapu. Na każdym poziomie gry możliwa jest też przegrana, która może być spowodowana choćby zbyt wieloma przypadkami śmierci pacjentów.



Praca szpitala została w grze przedstawiona w sposób dość uproszczony – większość pacjentów przybywa do szpitala o własnych siłach, opuszczając go w ten sam sposób (niezależnie od choroby). Z kolei pracownicy szpitala przebywają w nim cały czas, nie opuszczając go. Większość pacjentów nie przebywa ani przez moment na oddziałach. Wszystko to powoduje, że szpital w grze w istocie jest raczej rodzajem wielospecjalistycznej przychodni.


W Theme Hospital występują cztery kategorie pracowników, wśród których znajdują się lekarze, pielęgniarki, złote rączki i recepcjonistki. Co ciekawe, istnieje tu sztywny podział profesji pomiędzy płci – pięlęgniarki i recepcjonistki to wyłącznie kobiety, dwa pozostałe zawody są wyłączną domeną mężczyzn.

Lekarze:

Charakter gry wymaga ich udziału w większości działań medycznych, co powoduje że są grupą wymagającą zatrudnienia w największej liczbie. W Theme Hospital trzy stopnie zaawansowania lekarza: juniordoktor i konsultant – pierwsi dwaj nie różnią się właściwościami, z wyjątkiem szybkości działania, natomiast konsultanci, oprócz szybszej pracy, potrafią prowadzić wykłady dla innych lekarzy.

Oprócz poziomów zaawansowania lekarze mogą posiadać także jedną z trzech specjalności:
  • psychiatry (Psychiatrist),
  • chirurga (Surgeon)
  • naukowiec (Reseacher).
Pierwsze dwie wymagane są przy leczeniu pewnych przypadłości, trzecia jest konieczna do prowadzenia badań naukowych. Specjalności takie posiadają niektórzy nowo rekrutowani lekarze (wśród których znajdują się najczęściej osoby na wszystkich trzech poziomach zaawansowania), do specjalności może także lekarza przyuczyć kolega konsultant (będący jednocześnie specjalistą danej dziedziny).



Pozostali pracownicy:

Pielęgniarki w grze pracują samodzielnie, bez pomocy lekarza, m.in. w aptekach, oddziałach łóżkowych i przy niektórych zabiegach. Podobnie jak wszyscy inni pracownicy poza lekarzami, nie mają możliwości rozwoju zawodowego.
Złote rączki pełnią głównie funkcje utrzymania porządku, sprzątając korytarze i podlewając kwiaty. Ponadto naprawiają urządzenia medyczne, które tego wymagają.
Rola recepcjonistki jest ograniczona do kierowania nowo przybyłych pacjentów do jednego z gabinetów lekarskich.




Theme Hospital umożliwia graczowi budowę kilkunastu rodzajów pomieszczeń, podzielonych na kategorie: diagnostyczne, lecznicze (treatment), leczenia specjalistycznego (clinics) i inne.
Wśród diagnostycznych oprócz gabinetu lekarskiego (GP Office), który jest rodzajem podstawowego ogniwa w procesie leczenia, i z którym ma kontakt każdy pacjent, występują pokoje służące m.in. badaniom ogólnym, kardiograficznym, psychiatrycznym, diagnistyce obrazowej itp.
Pomieszczenia lecznicze to oprócz gabinetu psychiatrycznego (który służy także do diagnostyki, i wymaga obecności specjalisty – psychiatry), apteki i Traktu Operacyjnego (Operation Theatre, do pracy wymaga obecności pary specjalistów – chirurgów), to także grupa pomieszczeń specjalistycznych (do leczenia pojedynczych chorób). Oddział łóżkowy (prowadzony przez pielęgniarkę) służy zarówno celom diagnostycznym, jak i pobytowi chorych kierowanych na Trakt Operacyjny.
Dodatkowymi pomieszczeniami w grze są toalety i pokoje wypoczynkowe personelu, a także pomieszczenia do badań naukowych (gdzie pracują specjaliści – badacze) i sale wykładowe (Training), służące do podnoszenia kwalifikacji lekarzy.


Gra w Theme Hospital wymaga od gracza gospodarowania środkami finansowymi – zyskiwanymi dzięki opłatom za diagnostykę i leczenie, a także dzięki nagrodom i zaciąganym kredytom. Pieniądze wydawane są natomiast przede wszystkim na budowę nowych pomieszczeń i instalowanie wyposażenia dodatkowego, takiego jak ławki, kwiaty, grzejniki czy automaty z napojami.
Ważnym wydatkiem w grze są ponadto płace dla personelu, który w wypadku trudnych warunków pracy lub po prostu zwykłego niezadowolenia, żąda podniesienia zarobków.


Na początku kolejnych etapów gry, gracz nie ma dostępu do wszystkich rodzajów pomieszczeń – muszą one zostać odkryte przez lekarzy – badaczy. Podobnie, skuteczność leków na poszczególne choroby wymaga poprawy, co odbywa się w ten sam sposób.
W pewnym zakresie gracz decyduje o rodzaju prowadzonych badań naukowych, przydzielając pracowników i sprzęt do pomieszczeń badawczych, a także ustalając dominujące kierunki pracy badawczej – mając do wyboru poszukiwanie nowych rodzajów pomieszczeń diagnostycznych i leczniczych, prace nad lepszymi lekami, unowocześnienie istniejących urządzeń (podnoszące ich wytrzymałość) i rozwój metod specjalizacji lekarzy.



W czasie gry mają miejsce wydarzenia wpływające na przebieg gry. Należą do nich:
  • Nagły wypadek – gracz proszony jest o przyjęcie jednego lub więcej chorych na określoną przypadłość i ich wyleczenie w ograniczonym czasie. Jeśli się to uda, przyznawana jest nagroda finansowa, jeśli nie – chorzy natychmiast umierają, pogarszając reputację szpitala.
  • Epidemia – następuje nagły wzrost zachorowań na pewne choroby, co może pociągnąć za sobą spadek reputacji i kary finansowe, o ile pacjenci nie zostaną szybko skierowani do leczenia.
  • Trzęsienie ziemi – powoduje szybkie uszkodzenie aparatury medycznej, co może spowodować jej nieodwracalne zniszczenie i na stałe wyłączyć z użytkowania określone pokoje.
Ponadto, o ile wyczerpią się możliwości diagnostyczne szpitala, a nie udało się postawić pewnej diagnozy u pacjenta, to gracz decyduje, czy przeprowadzić leczenie.



Theme Hospital bogate jest w charakterystyczny rodzaj humoru, obecny w grze począwszy od charakteru chorób, poprzez stosowane metody leczenia i pomieszczenia służące terapii, aż po charakterystyki personelu podczas rekrutacji pracowników. Humorystyczne są także animacje przestawiające "powód" przegrania kolejnego poziomu (którym może być na przykład romans z pielęgniarką).



O nie do końca poważnym charakterze przedstawionych w grze chorób, świadczy obecność między innymi takich przypadłości jak:
  • Niewidzialność (Invisibility) – spowodowana działaniem radioaktywnej mrówki, choroba leczona farmakologicznie.
  • Złamane serce (Broken heart) – w znaczeniu potocznym, choć leczone operacyjnie.
  • Kompleks Króla (King Complex) – objawiający się wyglądem przypominającym Elvisa Presleya i będący chorobą psychiczną.
  • Wiszący jęzor (Slack Tongue)- długi zwisający język, który musi zostać obcięty specjalistyczną gilotyną.
  • Włochatość (Hairyitis) - pacjenci wyglądający jak Kuzyn Coś z rodziny Addamsów, co należy leczyć elektrowstrząsami.



Wymagania sprzętowe:
  • Pentium 166MHz
  • 32 MB RAM
  • 4 MB karta graficzna

poniedziałek, 25 lutego 2013