poniedziałek, 6 stycznia 2014

Duke Nukem Forever



Duke Nukem Forever to kolejna gra akcji FPS z seriiDuke Nukem, tworzona przez Gearbox Software (wcześniej nad grą pracowało studio 3D Realms). Zasadnicze zasady rozgrywki nie uległy większym zmianom - nadal mamy do czynienia z pierwszoosobową strzelaniną, opartą przede wszystkim na szybkim i efektownym eliminowaniu przybyszy z kosmosu.



Wśród obcych pojawiają się zarówno „starzy znajomi” (np. świnie w mundurach i Octabrainy), jak i zupełnie nowi przeciwnicy. W Duke Nukem Forever nie brakuje również potężnych bossów. Walki z nimi zostały jednak urozmaicone w porównaniu do pierwowzoru, co uwidacznia się między innymi w efektownych scenach dobijania potężnych przeciwników.


W trakcie przygody odwiedzamy zróżnicowane lokacje, począwszy od miast, poprzez kaniony, tereny pustynne, ale także obszary przemysłowe. Część lokacji pokonujemy na własnych nogach, a niekiedy posługujemy różnymi pojazdami. Nie zabrakło też sekwencji, w których przy pomocy broni stacjonarnej musimy odpierać zmasowane ataki wrogów.


Tym razem Duke zamiast tradycyjnego życia został wyposażony we wskaźnik ego. Działa on na tej samej zasadzie, co życie, czyli jego spadek do zera powoduje zgon, jednak takie rozwiązanie doskonale pasuje do naszego bohatera. Twardziel pokroju Duke'a nie otrzymuje obrażeń, przeciwnicy są w stanie wyłącznie urazić jego dumę. Tak jak w przypadku większości współczesnych strzelanin, ego regeneruje się automatycznie, w przerwach między walkami.


Wśród arsenału, jaki trafia w ręce księcia, znalazło się kilka nowych broni. Mamy więc pistolety, strzelby czy karabiny maszynowe, a także znane z pierwszej części bojowe rękawice wystrzeliwujące rakiety (Devastator), „pomniejszacz” wrogów (Shrink Ray) oraz zdalnie detonowane ładunki wybuchowe (Pipe Bombs). Wśród nowych narzędzi zagłady znalazł się karabin snajperski, który pozwala na bardzo skuteczną walkę na większym dystansie. Jak przystało na Duke'a, broń ta posiada ogromną siłę ognia. Eksplodujące ciała, odstrzelone kończyny i headshoty zrywające głowy z karków, są w tym przypadku normą.

Tak jak w pierwszej części z 1996 roku, dużo uwagi poświęcono interakcji z otoczeniem. W dzisiejszych czasach rozbijanie ścian, tłuczenie szyb i luster nie należy już do rzadkości. Mało który bohater może jednak narysować coś flamastrem na tablicy lub skorzystać z pisuaru.


Deweloperzy zdecydowanie chcieli uzyskać podobny klimat, jak ten, za który fani pokochali Duke'a kilkanaście lat temu. Mamy więc sporo prostackiego humoru, a teksty księcia ociekają testosteronem. Niezmiennie również podstawowym celem krucjaty naszego bohatera jest niesienie ratunku seksownym przedstawicielkom płci pięknej, których zresztą podczas przygody napotykamy całkiem sporo. Nasz bohater jest także zdecydowanie bardziej rozmowny niż w pierwszej części gry. Duke ponownie przemawia głosem rewelacyjnego Jona St. Johna, znanego z Duke Nukem 3D.


czwartek, 31 października 2013

Revenge of the Titans


Revenge of the Titans to strategia czasu rzeczywistego autorstwa niezależnego studia PuppyGames, które dystrybuuje swoje tytuły drogą elektroniczną. Gra przywołuje na myśl popularny Tower Defense i Defense Grid: The Awakening. Zadaniem gracza jest bronić ludzkość przed najazdem tytułowych Tytanów – przybyszów z innej galaktyki, którzy za cel postawili sobie przywłaszczyć układ słoneczny. Jako dowódca wojsk musisz zadbać o odpowiednią obronę wszystkich planet, począwszy od Ziemi.



Rozgrywka w Revenge of the Titans opiera się na budowaniu różnego rodzaju wieżyczek z działami laserowymi, które odpierają fale wrogów. Rodzajów broni jest co najmniej kilkanaście, a każda z nich skutecznie eliminuje konkretny gatunek Tytana. Przeciwnik potrafi wysłać na bazę gracza hordę małych i słabych jednostek, jak również kilku kolosów, których zabicie może przysporzyć wielu kłopotów.



O szczegółach ataku dowiadujemy się ze szczątkowej odprawy przed misją. Drugim ważnym elementem jest zwiększanie posiadanej gotówki, za którą możemy stawiać kolejne obiekty. Służą do tego rafinerie wydobywające i przetwarzające cenne kruszce porozrzucane na mapie. Oprócz tego, co kilkadziesiąt sekund w losowych miejscach pojawiają się bonusy, które mogą ułatwić nieco scenariusz (tarcze, automatyczna naprawa lub dodatkowe fundusze). Po wykonaniu misji użytkownik nagradzany jest medalami oraz funduszami na dalszą obronę.



Pewnym utrudnieniem jest konieczność inwestowania w badania naukowe. Nierzadko gracz musi wybrać jedno z kilku dostępnych ulepszeń, co może doprowadzić zarówno do szybkiej porażki jak i zwycięstwa. W wyniku prowadzonych prac badawczych możemy otrzymać dostęp do szerszej gamy środków zagłady oraz bardziej wytrzymałych struktur i urządzeń wspomagających tj. chłodziwo dla wież lub schron z dodatkową amunicją.



Revenge of the Titans posiada oryginalną, prostą oprawę wizualną, przypominającą klasyczne tytuły z przełomu lat 80/90 ubiegłego wieku. Wizerunki Tytanów oraz budowle złożone są z kilkudziesięciu pikseli. Panel dowodzenia wraz z ikonami również wykonany został w tej stylistyce. Oprawa dźwiękowa w grze jest połączeniem kilku utworów muzycznych, minimalistycznego voice-actingu oraz licznych efektów działania wieżyczek strzelniczych.


czwartek, 17 października 2013

poniedziałek, 7 października 2013

Game Dev Tycoon



Game Dev Tycoon to strategia ekonomiczna rozgrywana w czasie rzeczywistym. Grę opracowało niezależne studio Greenheart Games.




Akcja rozpoczyna się w latach 80-tych ubiegłego wieku. Gracze wcielają się w fana gier, który w garażu rodziców zakłada swoje pierwsze studio deweloperskie. Naszym zadaniem jest przeobrażenie tej skromnej firmy w potężną korporację. Metodą realizacji tych ambicji jest projektowanie i produkcja gier. W początkowych fazach nasz budżet jest ograniczony, więc musimy decydować jakiemu aspektowi produkcji poświęcić więcej uwagi kosztem pozostałych elementów.



Nasze dzieła są oceniane przez prasę branżową, co wpływa na ich wyniki sprzedaży. Wymagania klientów z każdym rokiem są coraz bardziej wygórowane, więc musimy cały czas prowadzić badania nad nowymi technologiami oraz silnikami graficznymi. Wraz ze wzrostem poziomu skomplikowania projektów konieczne staje się także zatrudnianie kolejnych deweloperów oraz zmiana biura na większe. Z czasem stać nas będzie również na otwarcie własnego sekretnego laboratorium, gdzie spróbujemy opracować takie rewolucyjne pomysły jak technika motion-capture czy serwis dystrybucji cyfrowej.



Game Dev Tycoon symuluje zmiany, jakie zachodziły na prawdziwym rynku gier. Kolejne konsole i komputery zyskują popularność, a potem odchodzą w cień. Wraz z upływającymi latami możemy obserwować przestawienie się branży na grafikę trójwymiarową, narodziny zabezpieczeń antypirackich oraz dystrybucji elektronicznej.






poniedziałek, 8 lipca 2013

Shattered Horizon


Shattered Horizon to pierwsza produkcja studia Futuremark Games, developerskiego oddziału twórców programu 3DMark. Gra przeznaczona do rozgrywek multiplayer, reprezentuje gatunek pierwszoosobowych shooterów. Akcja Shattered Horizon osadzona została w klimatach rodem z SF.


Podczas prac wykopaliskowych na Księżycu, zdarzył się nieprzewidziany wypadek - nastąpiła eksplozja, w wyniku której przestrzeń wokół Ziemi wypełniła się ogromną ilością kosmicznego "gruzu" bogatego w niezbędne do egzystencji surowce. O te drogocenne "resztki" toczą walkę pozostali przy życiu górnicy oraz astronauci i naukowcy uwięzieni na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.


Powrót na Ziemię jest niemożliwy z powodu szczątków kosmicznych dryfujących wokół planety, konflikt zamienia się więc w walkę na śmierć i życie.


Elementem wyróżniającym Shattered Horizon z grona FPSów jest zerowa grawitacja, w której toczą się walki. Gra charakteryzuje się całkowitą wolnością przemieszczania się, jak również prostym i intuicyjnym sterowaniem. Otoczenie wymusza stosowanie specjalnych strategii i taktyk, nieznanych wcześniej z gier oferujących "normalną" grawitację.


Shattered Horizon oferuje również zapierającą dech w piersiach grafikę i efekty wizualne, jednak jak zapewniają twórcy, również gracze niedysponujący "potężnymi" komputerami mogą rozkoszować się rozgrywką, choć oczywiście bez graficznych fajerwerków.


Wymagania systemowe:
  • Core 2 Quad Q6000
  • karta graficzna 512 MB RAM (GeForce GTX 260 lub lepsza)
  • 2 GB RAM
  • 1.5 GB HDD
  • Windows Vista/7