wtorek, 10 maja 2011

Half - Life


Half-Life to gra komputerowa z gatunku first-person shooter opracowana przez Valve Corporation i wydana przez firmę Sierra Entertainment w 1998 roku. Gra zebrała bardzo pozytywne recenzje z powodu rozbudowanej fabuły i nowatorskich rozwiązań oraz zdobyła ponad pięćdziesiąt tytułów gry roku według czasopism z całego świata i została trzykrotnie nazwana najlepszą grą wszech czasów przez redakcję PC Gamera. Według badań serwisu GameSpy, Half-Life ma najpopularniejszy tryb gry wieloosobowej spośród wszystkich gier, jakie kiedykolwiek wydano (oprócz MMORPG-ów).
Po raz pierwszy grę zaprezentowano na targach E3 w 1997 roku. Na jej potrzeby stworzono silnik graficzny GoldSrc, oparty na zmodyfikowanym id Tech 1.
Powstało wiele popularnych modyfikacji opartych na tej produkcji. Niektóre z nich, np. Counter-Strike czy Day of Defeat, zostały później wydane przez Valve jako oddzielne gry. Half-Life doczekał się kilku dodatków: Opposing ForceBlue Shift i Decay. W 2004 roku wydano kontynuację gry – Half-Life 2.


Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego naukowca, doktora fizyki teoretycznej pracującego w sektorze materiałów anomalnych w tajnej bazie Black Mesa Research Facility gdzieś na pustyni w stanie Nowy Meksyk. Jest to fikcyjny ośrodek, przypuszczalnie wzorowany na laboratorium Los Alamos National Laboratory oraz Strefie 51.


Podczas jednego z eksperymentów dochodzi do kaskady rezonansowej. Skutkiem katastrofy jest przypadkowe otwarcie portali do świata Xen, z którego do bazy zaczynają przybywać hordy wrogo nastawionych obcych. Dokonują oni ogromnych zniszczeń na terenie ośrodka. Jednocześnie rząd USA, dowiadując się o niefortunnym zdarzeniu, wysyła tam oddziały United States Marine Corps o nazwie Hazardous Environment Combat Unit (ang.Jednostka do Walki w Niebezpiecznym Otoczeniu) w celu oczyszczenia terenu z najeźdźców i wszystkich świadków.



Podczas gry Gordon od czasu do czasu spotyka tajemniczą, bezimienną postać – człowieka w ciemnym garniturze z walizką w ręku – wśród fanów gry znaną jako G-Man. Wydaje się śledzić postępy Freemana podczas jego walki o przetrwanie w Black Mesa.


Half-Life to długa wędrówka przez ruiny bazy Black Mesa, w których walczą między sobą obcy i przysłani przez rząd komandosi. Chcąc uratować swoją skórę, bohaterowi niejednokrotnie przychodzi się zmierzyć z jednymi i z drugimi. Gra wzorowana była początkowo na popularnych produktach id Software – grach Doom oraz Quake, a także na noweli Mgła Stephena Kinga i odcinku serialu Po tamtej stronie pt. The Borderland. Historia została później rozwinięta przez Marca Laidlawa.

Rozdziały:
  • Black Mesa Inbound (ang. Do wnętrza Black Mesa) – Gordon podróżuje do wnętrza Black Mesa w wagoniku wewnętrznej kolejki laboratorium. Słuchając nagrania powitalnego, obserwuje przez okna wagonu codzienne życie ośrodka.
  • Anomalous Materials (ang. Materiały Anomalne) – najwyraźniej spóźniony do pracy, Gordon jest już oczekiwany w ośrodku. Wrzuciwszy na siebie specjalny strój ochronny (Kombinezon HEV) udaje się do komory testowej C-33/a, by asystować przy eksperymencie z użyciem dziwnego materiału (próbka nr GG-3883). Całe przedsięwzięcie w kluczowym momencie wymyka się spod kontroli i błyskawicznie przeistacza w druzgocącą katastrofę.
  • Unforeseen Consequences (ang. Nieprzewidziane konsekwencje) – Na skutek katastrofy spowodowanej zjawiskiem nazwanym w grze kaskadą rezonansową (ang. resonance cascade), sytuacją, w której tak obiekt badany, jak i badający rezonują ze sobą, wzmacniając się wzajemnie w sposób wykładniczy), silnie uszkodzone zostaje całe laboratorium Black Mesa; jednocześnie otwierają się także bramy międzywymiarowe, dzięki którym do wnętrza dotkniętego katastrofą ośrodka zaczynają teleportować się obcy, atakując tych, którzy przetrwali.
  • Office Complex (ang. Pomieszczenia biurowe) – Freeman, korzystając z pomocy napotkanych po drodze, spanikowanych naukowców oraz chętnych do walki strażników przedostaje się ku powierzchni ziemi. Dowiaduje się przy tym, że wojsko jest już w drodze, co daje mu nadzieję na pomoc w tej trudnej sytuacji.
  • "We've Got Hostiles!" (ang. "Wróg dostrzeżony!") – Marines z jednostki HECU rozpoczynają operację wyciszenia sprawy poprzez likwidację zarówno obcych jednostek, jak i całego personelu bazy. Gordon, wracając do punktu wyjścia dowiaduje się, że pozostała przy życiu i mogąca pomóc przy zamknięciu portali międzywymiarowych część Zespołu Lambda znajduje się w kompleksie Lambda, na drugim końcu ośrodka. Wyrusza więc w ich kierunku.
  • Blast Pit (ang. Komora testowa) – Gordon dostaje się do podziemnej komory do testowania silników rakietowych. Problem w tym, że obecnie zamieszkują ją stworzenia o kształcie olbrzymich macek z wielkimi dziobami – Tentacle. Bohaterowi udaje się prześliznąć przez komorę i uruchomić silnik, zabijając tym samym potwory.
  • Power Up (ang. Włączyć zasilanie) – Freeman dociera na stację nieaktywnego systemu kolei podziemnej i musi zmierzyć się z wrogimi jednostkami Marines, a także z potworem zwanym Gargantuą. Po uruchomieniu zasilania kontynuuje podróż.
  • On a Rail (ang. Na szynie) – Gordon dowiaduje się od strażnika, że aby naukowcy z kompleksu Lambda mogli zamknąć szczelinę międzywymiarową, musi zostać wystrzelony specjalny satelita. Utorowawszy sobie walką drogę poprzez system kolei, napotykając po drodze zaczajonych na niego marines, Freeman w końcu dociera do silosu i wystrzeliwuje rakietę z satelitą.
  • Apprehension (ang. Schwytanie) – Podróżując przez opuszczone, zalane wodą podziemne przestrzenie, Gordon napotyka grupę tajemniczych zabójców, aby w końcu zostać przez nich schwytanym i umieszczonym w zgniatarce śmieci (prawdopodobne nawiązanie do sceny z Gwiezdnych Wojen).
  • Residue Processing (ang. Przetwórnia osadów) – Gordonowi udaje się wydostać ze zgniatarki. Przedostaje się przez przetwórnię osadów, raczej bezludny kompleks przemysłowy, wypełniony niebezpiecznymi związkami i przetwarzającymi je maszynami.
  • Questionable Ethics (ang. Kontrowersyjna etyka) – Z pomocą ukrywających się naukowców, Gordon przedostaje się przez opuszczone laboratorium, gdzie najwyraźniej dokonywano eksperymentów na istotach z Xen. Najwyraźniej naukowcy ci już przed katastrofą odwiedzali ten inny wymiar.
  • Surface Tension (ang. Napięcie powierzchniowe) – Powierzchnia ziemi roi się od Marines oraz istot z innego wymiaru. Marines dysponują teraz znacznie silniejszym sprzętem, najprawdopodobniej sprowadzonym po to, aby wyrównać ich szanse w walce z obcymi. Aby przebić się przez ten teren, Gordon musi zniszczyć klika czołgów oraz śmigłowców. W podziemnym parkingu napotyka on kolejną Gargantuę i dzięki bardzo sprytnemu wprowadzeniu w błąd wojskowych artylerzystów udaje mu się zasypać wejście do kompleksu Lambda.
  • Forget About Freeman! (ang. Zapomnijcie o Freemanie!) – Marines dają za wygraną. Opuszczają Black Mesa i zaczynają naloty. Gordon przedostaje się przez podziemne kanały i walczy z coraz trudniejszymi przeciwnikami (w tym porzuconymi na pastwę losu żołnierzami) na drodze do rdzenia Lambda.
  • Lambda Core (ang. Rdzeń Lambda) – Gordon dociera do rdzenia Lambda. Okazuje się, że wewnątrz jest już pełno obcych. Uruchamia reaktor jądrowy i odkrywa sekretne laboratorium teleportacji, dzięki któremu naukowcy z Black Mesa mogli podróżować do Xen i z powrotem. Garstka pozostałych przy życiu naukowców powiadamia Freemana, że potężna istota wewnątrz świata granicznego Xen, powstrzymuje portal przed zamknięciem. Jedyną szansą na odcięcie się od tego świata i powstrzymania obcych od przejęcia kontroli nad Ziemią, jest pokonanie tej istoty. Naukowcy uruchamiają teleport i Freeman przedostaje się do Xen.
  • Xen – W tym dziwnym, surrealnym świecie, Gordon spotyka wiele z istot, które widział wcześniej w Black Mesa. Znajduje także zwłoki poprzednich podróżników do tego świata, ubranych w stroje podobne do tego, który sam nosi. Uruchamia teleport i przenosi się dalej.
  • Gonarch's Lair (ang. Legowisko Gonarcha) – Gordon pokonuje potężną, podobną do olbrzymiego pająka istotę, z której bezustannie wydobywają się, spotkane uprzednio, zabójcze kraby. Po pokonaniu Gonarcha, Freeman znajduje kolejny portal i ponownie się teleportuje.
  • Interloper (ang. Intruz) – Freeman przybywa do fabryki genetycznej, w której wytwarzane są armie żołnierzy (przypuszczalnie mających zaatakować Ziemię). Vortigaunty, które atakowały Gordona w Black Mesa, teraz nie robią tego od razu, a jedynie po interwencji innych, kontrolujących ich, obcych.
  • Nihilanth – Po teleportacji, Gordon materializuje się w sąsiedztwie olbrzymiej i dziwacznej, przypominającej płód ludzki, istoty o imieniu Nihilanth. Niszcząc jej osłonę, Freeman może w końcu dosięgnąć swoją bronią odsłoniętego mózgu istoty, niszcząc ją w ten sposób.
  • Endgame (ang. Zakończenie) – Pokonawszy Nihilantha, Gordon spotyka uprzednio widzianą, tajemniczą postać w garniturze – G-Mana – który pokazuje Freemanowi, że dzięki niemu, jednostka HECU może dokończyć operację czyszczenia Xen i daje mu wybór – albo Gordon będzie pracował dla nieznanych "pracodawców" G-Mana, albo skończy rzucony bez broni na pastwę obcych potworów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz